Verslagen

kayak

De foto’s van 2017 en eerder zijn om privacy redenen verwijderd.

M.i.v. 2018 plaatsen we hier verslagen en foto’s.

Het materiaal zal maximaal 3 kalenderjaren op de site vermeld blijven.

NB: Een link naar een PDF bij een tablet iets langer aanklikken en
vervolgens kiezen voor openen in nieuw tabblad!

Index

Rondje Rottums

Lauwersmeer met pauze op  Ezumazijl (PDF)

Winsum – Appingedam (kampeertocht)

Noordzeestrand op 22 juli (PDF)

Uitwaaien rond Engelsmanplaat op 30 juni 2018

Rondje Rottums

Zondag 2 september, rondje Simonszand en de Rottums vanuit Noordpolderzijl

Tochtleider Michiel, meevaarders Wim en Nienke

Het was even slikken, 6.00 uur loods, maar zó de moeite waard!

Voor zonsopgang weg

Even klunen bij Pieterburenwad.

Pauze op Rottemeroog…

… maar, dat mag niet. De vogelwachters kwamen dat ons melden. Beide Rottums zijn het hele jaar gesloten voor het publiek.
De 1 september grens telt hier niet. Dit bordje geldt dus voor het hele eiland (niet alleen vanaf het bordje).

om 16.30 waren we weer terug.

Een binnenwatertocht in Groningen

Alweer even geleden kwamen Jan, Jan en Joost met het voorstel om een kanoweekendtocht te maken, ergens in de zomer. Wanneer en waar naar toe, dat werd nog even opengelaten. Gelukkig vonden meer mensen het een goed voorstel.  Clara, Nienke, Siemon en Hilde sloten aan.

En zo stonden we op zaterdag 4 augustus de boten vol te laden met water, eten en kampeerspullen om net na tienen te vertrekken naar Appingedam met als doel de camping Ekenstein in Appingedam. Het beloofde een warme dag en een warm weekend te worden. We werden uitgezwaaid door Dineke en Martien. Dineke zouden we ’s avonds weer treffen op de camping.

Het eerste deel van de tocht was nog bekend terrein voor iedereen, naar Onderdendam. Gelukkig had Joost nog mooie verhalen onderweg.  Daarna was het een verrassing waar we terecht zouden komen. Zo was daar ineens een sluis. Met een druk op de knop werd de sluis in werking gezet en konden we aan de andere kant weer doorvaren. Wel grappig om te zien dat de sluisdeuren het water uit getild werden zodat we onder een druppende sluisdeur door konden varen de sluis in en de sluis weer uit.

We voeren verder richting Middelstum, de toren van Middelstum zagen we ook mooi liggen in de verte. Na Fraamklap werd het hoog tijd voor een plas- en eetpauze. De sociale controle is daar goed. Er kwam een man met hond gelijk even polshoogte nemen wat er aan de hand was. Hij vertelde dat hij de vorige dag de rotzooi van een picknick van anderen had opgeruimd en ook maar even de vuilniszak had verwisseld want anders bleef het zo’n bende. Na een goed gesprek en een stuk appelcake ging de man weer naar huis met het vertrouwen dat wij de picknickplek netjes achter zouden laten.

:eerste picknickplek.JPG

Nu werd de tocht zuidwaarts voortgezet, over de Westerwijtwerdermaar.  We voeren nog langs het Huiskamercafé Westerwijtwerd, een idyllisch plekje aan het water maar we stopten daar niet.

We hadden de wind mee, dat is normaal natuurlijk heerlijk maar nu zou een verkoelend tegenwindje ook niet verkeerd zijn geweest. Gelukkig had Siemon daar de optimale oplossing voor. Hij zocht zelf de verkoeling door gewoon even uit de kano in het water te plonzen en daarna er weer in te klimmen maar ook spetterde hij graag wat verkoelend water over ons heen.  Dat werkte toch wel 5 minuten.

En opeens was daar weer een sluis. Tja, daar was wat mee. Er lag een kameleonbootje met daarin 3 jongens. Zij hadden al contact gehad met de sluiswachter en die zou al onderweg zijn. Wachten dus maar. Na een poosje wachten in overleg met de jongens toch nog maar even gebeld met de sluiswachter en ja , hoor, hij was er bijna en we moesten de sluis nog maar niet invaren want dat zou misschien niet allemaal passen.  Wij waren verbaasd want zo klein was de sluis toch niet en zo groot waren onze kano’s ook niet. Maar toen de sluiswachter eraan kwam, was het mysterie al snel opgelost, hij verwachtte een grotere groep kanoërs  die voor de volgende dag hadden gereserveerd. We konden er met gemak in. De sluisdeuren werden dichtgedraaid en dat klonk imposant maar toen we achterom keken, ging de deur met een slakkengang naar beneden. Ook hier werden de sluisdeuren omhoog getakeld om er onderdoor te kunnen varen.

:aankomst camping.JPGOmdat het nog wel even duurde voor de sluisdeur dicht was en de andere deur weer open, konden we een praatje maken met de sluiswachter. Hij bleek met zijn vrouw het huiskamercafé Westerwijdwerd te beheren en in het weekend ook de 3 bruggen en deze sluis te bedienen. Door de weeks deed Rijkswaterstaat de bediening van de bruggen en sluis.:sluis westerwijtwerdermaar.JPG:sluis 2.JPG

Na deze sluis maakten we de bocht richting Ten Post waar we een recht stuk water voor ons zagen. Bij Ten Post dirigeerde de tochtleider ons naar een steiger waar we weer even pauzeerden. En wie troffen we daar ook? De 3 jongens van de Kameleonboot. Ze kwamen even kijken hoe wij er aan land uit zouden zien.

Na deze pauze kwamen we op een mooi kronkelig stuk van het Damsterdiep.  Dat loopt langs Winneweer, Garrelsweer, Wirdumerdraai en Eekwerderdraai. Prachtige huizen met heerlijke tuinen aan het water.

En daar was, toch nog onverwachts, de duiker waar we door moesten om bij de camping te komen. Ik had de tip van Hinke goed onthouden om vooral iemand anders als eerste te laten gaan zodat de spinnenwebben en de spinnen alvast weggeragd waren. Die tip werkte prima, Siemon en Jan de B. gingen als gentlemannen graag voor.

En daar was de steiger bij de camping.

De tenten werden opgezet. Een aantal spullen waren al door Joost naar de camping gebracht en die stonden klaar zodat niet alles in de kano mee hoefde.

:Jan kookt.JPGDieneke, Hilco en Jannet kwamen ook aan op de camping.

Jan de Bode had een heerlijke maaltijd beloofd en dat was niets teveel gezegd, tagliatelle met  Italiaanse kip.

:eten kopie.JPG

Na de afwas en het opruimen gingen wij, Nienke en Hilde, met Hilco mee naar huis. De anderen bleven nog 2 nachten. Zij hebben zondag nog een rondje ten noorden van Appingedam gevaren en zijn maandag weer naar huis gevaren.

Het was een zeer geslaagde en gezellige tocht. Zeker voor herhaling vatbaar.

Met dank aan Jan de Bode, Jan Matthezing, Joost,  Clara, Nienke, Siemon, Dieneke, Jannet en Hilco.

Rondje rif op zondag 10 juni 2018

Afgelopen zondag stond het rondje Rif op het programma van de zeesectie. Dat rondje staat bekend om de prachtige natuurbeleving en de rust op het wad. Na 1 x eerder deze tocht gemaakt te hebben, al wel weer 4 jaar geleden, was het nu hoog tijd om dit weer mee te maken.

Om kwart voor 8 verzamelden zich de deelnemers en om stipt 8 uur waren kanokar en auto’s volgeladen met 7 boten en 7 kanovaarders en konden we vertrekken naar Lauwersoog.

De planning was om het rondje met de klok mee te varen en dat was gunstig want dan hadden we op de terugweg wind mee. Dat betekende wel dat we op de heenweg richting Engelsmanplaat eerst een stuk met wind tegen en stroom mee mooie golven hadden in de geul. Dat was al een goede start van de tocht want dat eerste stuk is het saaiste stuk maar nu met die golven werd het een stuk leuker. Het was druk op het wad met veel zeilboten. Er leek zelfs een zeilwedstrijd aan de gang.

Bij boei Z5 sloegen we af naar links om onder Engelsmanplaat  door te komen. En daar hadden we wat wind mee en vervolgens een stuk stroom tegen maar dat werd mooi opgeheven door de wind. Het lukte zelfs nog om een paar mooie surfen te maken op de golven. Daar waren we ineens alleen met de natuur. Geen zeilboot meer te bekennen.

Vervolgens kwamen we links van Engelsmanplaat uit. Daar was de sfeer bijna betoverend met mooi diffuus licht. Het was tijd voor pauze en het werd laag water dus spoelden we aan op een mooie zandplaat met weinig water. Er lag erg veel schuim op het water. Het water om ons heen verdween, alleen op de plaat waar wij zaten, bleef nog wat water en daar verzamelde zich al het schuim waardoor het leek alsof we in de sneeuw zaten. Bijzonder. cid:453a1f72-d65e-438e-9d02-cd6f571531f8@eurprd01.prod.exchangelabs.com

Vervolgens voeren we door en kwamen langs een zandbank met veel zeehonden met jonge zeehonden. Ondanks de grote afstand gingen er toch wat zeehonden te water maar gelukkig bleven er ook een heel aantal rustig liggen. Daarna voeren we door een landschap alsof we op de Noordpool waren. Allemaal grote schuimvlokken. Gelukkig was de temperatuur niet als op de Noordpool.

Daarna lag er rechts van ons ook een grote groep zeehonden. We wilden testen of we met peddelen met de hand minder zouden verstoren maar dat hielden we niet lang vol. Gelukkig bleven de zeehonden ondanks het gepeddel van ons wel lekker liggen op de zandbank. Wel kwamen er wat nieuwsgierige zeehonden even voorzichtig kijken wat dat voor rare lange vogels waren. Maar heel dichtbij durfden ze toch niet.

We pauzeerden weer even voor we aan de bovenkant van het Rif langs zouden varen. De geul die 2 jaar geleden nog doorgankelijk was, was volgens de kaart niet meer doorgankelijk. Maar uiteraard moest dat toch even getest worden. Helaas liepen we al snel vast. We hoefden nog net de boot niet uit. Toen werd besloten om dan maar helemaal noordelijk langs het Rif te varen. Dat betekende branding. Toch wel spannend. Maar gelukkig werden we door de ervaren rotten in het vak keurig door de branding geloodst en konden we daarna met wind en stroom mee naar beneden langs Engelsmanplaat verder. We besloten nog even te stoppen. Na het harde werken in de branding was een verkoelende duik in zee een verademing. Daarna een lekkere kop thee met koekjes.

Het water steeg al snel dus toen we de kano’s voor de 3e keer moesten verslepen, zijn we ingestapt om de terugtocht naar Lauwersoog te aanvaarden. Lekker met de stroom mee en nog wat zijwaartse wind was dat nog prima te doen. Al voelde ik de 40 km wel.

Moe maar voldaan hebben we de boel weer ingeladen en zijn we terug naar Winsum gevaren.

Het was een schitterende tocht.

Met dank aan Michiel als tochtleider, Herman, Wim, Siemon, Sonja en Nienke.

Hilde

Zeetocht naar Engelsmanplaat en Schier west.

12-5-2018

Terwijl een deel van de leden van KanoVereniging Winsum een lang Hemelvaartweekend doorbrachten met de kano en tenten op Ameland, vertrokken wij voor een dagtocht met 5 man/vrouw van Lauwersoog naar Engelsmanplaat.

De voorspellingen waren goed dus toch ook zwemkleding mee want je weet maar nooit..

Met de wind in de rug en stroom mee vertrokken we eerst naar Engelsmanplaat. Het was ongekend druk op de Waddenzee. Veel zeilboten. Een van de zeelieden riep ons toe dat er een zeilwedstrijd was en dat hij daarom zo strak langs ons voer maar we voeren keurig net buiten de vaargeul dus geen probleem. Na een mooi tochtje landden we op Engelsmanplaat. Het is daar goed toeven midden in de natuur. Na wat gegeten te hebben, zijn we naar de vogelkijkhut gelopen. Er leek niemand boven te zijn. We hebben even van het uitzicht genoten en zijn toen weer teruggelopen. We zagen nog een aantal eikapsels liggen van de gestippelde dieseltreinworm in een ondiepe plas vlakbij de vogelkijkhut. Zo ziet dat er uit.

Afbeeldingsresultaat voor gestippelde worm

Bij terugkeer bij de kano’s bleken de vogelwachters in gesprek te zijn met de 2 achtergebleven kanoërs. Vol enthousiasme vertelde een van hen over de vele broedende vogels bij Engelsmanplaat en het rif en hoe ze dat in de gaten houden.

Hierna zijn we weer in de boot gestapt waarbij mijn boot bij instappen zoveel water maakte, dat ik eerst even mocht hozen. Maar na wat vertraging toch richting Schier West. Rechttoe rechtaan hebben we de oversteek gemaakt. Er was nog weinig stroming omdat de kentering nog moest komen. Wel hadden we wat leuke golfjes. Na een half uur stonden we alweer aan de wal, maar dan op een plaat voor het eiland. Het was echt laag water. En tussen ons en het eiland zat nog een stuk water.

12-5-2018 3

Herman ging op verkenning uit terwijl wij wat uitrustten na gedane arbeid. Ik heb nog even overwogen om te zwemmen maar vond het toch te koud. Daarna nog wat technieken besproken over branding varen. In theorie klinkt het goed maar de praktijk is toch lastiger. Veel oefenen, zeggen de ervaren mannen. Vervolgens stapten we weer in waarbij Siemon de uitdaging aanging om niet aan het strand maar in de plas net voor het strand in de kano te gaan.

12-5-2018 1

12-5-2018

Ook hij kwam vervolgens ook goed aan in zee.

12-5-2018 4

Met een lekker windje tegen en wat stroom mee, aanvaardden we de terugtocht. Nienke spotte nog een zeehond maar verder geen zeehond gezien.

Het wad was rustiger en met een mooi uitzicht over het vlakke water, was het bijna jammer om de haven weer in de gaan. Eigenlijk wil ik dat moment altijd uitstellen want dan is het alweer einde van de tocht. Maar ja, het houdt toch altijd weer een keer op. Gelukkig komt er vast gauw weer een nieuwe tocht.

Met dank aan Marcel, de tochtleider, Siemon, Herman en Nienke

Groet,

Hemelvaartweekend op Ameland

Dit jaar wilden we een soort van reprise van het Ameland weekend van vorig jaar met Pinksteren.

Het getij gaf ons weinig keus tussen of heel vroeg vertrekken of vrij laat. Omwille van een rustige voorbereiding heb ik voor het laatste gekozen.

Gepland vertrek Holwerd tegen 18.00 uur bij een THW Harlingen van 17.45 uur. Dat zou betekenen weinig tot geen stroom mee, eerder licht tegen.

De windverwachting bleef de hele week op 4 a 5 Bft uit Noordwestelijke hoek en zou fors tegen werken. De belofte van een zonnig verblijf op Ameland maakte veel goed.

De overtocht verliep traag en we hadden zeker 2,5 uur tijd nodig met hard werken om de overkant te behalen. Vermoeidheid en hongerklop gooiden ook nog wat gewicht in de strijd.

Afbeelding met lucht, buiten, water, strand

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidAfbeelding met water, buiten, lucht, golf

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidAfbeelding met buiten, lucht, rood, water

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidAfbeelding met buiten, lucht, water, surfen

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheid

De havenmeester stond ons echter al blij gemutst op te wachten en wenste ons een aangenaam verblijf. Eerst douchen, warm en droog worden, dan de tenten opzetten en vervolgens opwarmen in de Piraat. Die sloot echter al bijtijds dus ook wij op tijd onder de wol.

De volgende dag was zonnig, goed warm en gaf ons prima uitzicht over het wad vanaf onze standplaats in de haven. Na het ontbijt fiets gehuurd, boodschapje gedaan, rondje Oerd op de fiets en ter plekke een rustige wandeling in de brandende zon langs het wad en door het duin. Lekker uitwaaien op het strand, struinen langs de vloedlijn, je kent het wel.

Afbeelding met gras, lucht, buiten, vlieger

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheid

Afbeelding met lucht, buiten, gras, natuur

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidAfbeelding met lucht, buiten, gras, boom

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidAfbeelding met buiten, gras, lucht, water

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidAfbeelding met buiten, lucht, water, strand

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidAfbeelding met gras, buiten, lucht, water

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidAfbeelding met lucht, buiten, gras, natuur

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidAfbeelding met gras, buiten, lucht, veld

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidAfbeelding met buiten, lucht, strand, natuur

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidAfbeelding met buiten, water, strand, lucht

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidAfbeelding met grond, buiten, natuur

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidAfbeelding met gras, lucht, buiten, veld

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheid

In de middag na de lunch een duinpan opgezocht en genoten van ons dagje uit. Nadien het biertje dat we in gedachten hadden voor de dag van aankomst en daarbij de versnaperingen soldaat gemaakt. In de avond zouden we zelf koken, wederom het diner bedacht voor de dag van aankomst maar dat heb ik veranderd naar een hapje op het zonnige terras van de Piraat.

Na het eten even een wandeling langs de dijk en de zon achterna die tegen half tien zou onder gaan. Het koelde al aardig af en met de warmte van de dag nog in het lijf doken we er vroeg in om te voorkomen dat we door de wind in de schemering voor de tent weer zouden afkoelen tot onder een aangenaam niveau.

De volgende dag eveneens zonnig, rustig ontbijtje en een wandeling naar en langs het strand met koffie en appeltaart op het terras van een strandtent. In de middag bij de lunch zoveel mogelijk de restjes opgemaakt en nadien rustig ingepakt en bij laag water ingestapt.

Afbeelding met buiten, strand, lucht, water

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidAfbeelding met buiten, lucht, strand, water

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheid

Afbeelding met buiten, water, lucht, strand

Het wad is toch mooier bij laag water. De heenreis voeren we constant 300 graden tussen Holwerd en Nes, wind, stroom en golven trotserend. Nu konden we in de brandende zon ons rustig mee laten voeren door de stroom in de vaargeul langs de nog droog liggende platen en genieten van onze ‘E-Kayak’ zeg maar op weg naar Holwerd.

Afbeelding met buiten, water, strand, kust

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidAfbeelding met buiten, water, lucht, oceaan

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidAfbeelding met water, lucht, buiten, boot

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidAfbeelding met boot, buiten, water, lucht

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidAfbeelding met water, buiten, lucht, boot

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidAfbeelding met water, buiten, lucht, surfen

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheid

In Holwerd bleek dat er die dag drie groepen waren vertrokken voor een dagtocht; Groningen voer naar Ameland-West (GKV) en de verenigingen uit Oss en Hardenberg hadden een retourtje Nes ingepland.

Een weekendje uit met de kayak als vervoermiddel. Vakantie in eigen land met de privileges van de kayakker in de jachthaven van Nes met dank aan de havenmeester.

Avondtocht op Dinsdag 8 mei ’18

De eerste avondtocht dit jaar heb ik in de haast gepland in deze mooie warme en zonnige week. Het getij was niet helemaal gunstig maar dat mocht de pret niet drukken.
Met vier kajaks gingen we goed gemutst het water op. Een licht briesje in de rug en de stroom afgaand mee naar Kuipersplaat. In een uitermate rustig tempo lieten we ons door de stroom meevoeren over het kalme water. er was behoorlijk wat verkeer vanavond, het begin van dit seizoen trok meer belangstellenden.

Bij Kuipersplaat aangekomen lag de toeristenboot al voor de zeehonden te kijken. Om afstand te houden bleven we aanvankelijk in ons bootje zitten bij de uiterste punt van Kuipersplaat. De afstand besloeg een paar 100 meter maar dat bleek niet ver genoeg. Het is altijd weer de discussie of de zeehonden de plaat verlaten omdat er een schip voor hun neus ligt of dat er kajakkers een paar honderd meter verderop liggen. Toen de zeehondjes gekozen hadden voor het water gingen wij dan toch maar aan wal om de benen te strekken en te genieten van het wad.

Na de koffie en de thee was het toch ook weer van belang dat we tijdig in stapten om tegenstrooms peddelend de haven nog voor het donker te halen. Dat lukte niet op tijd waardoor we ongepland toch nog in het donker voeren.

Afbeelding met water, lucht, buiten, natuur

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheid

Vlak voor de havenmond werden we geconfronteerd met een uitgaand schip dat ons rakelings passeerde met flinke golven.

En eenmaal terug in de haven werd de groep nog eens hartig toegesproken door de boswachter aanwezig op de toeristenboot die ons de wind van voren gaf over het (naar zijn mening) verstoren van de zeehonden op Kuipersplaat.

Zo kreeg een heel vredige avond alsnog een stormachtig tintje.

Schiermonnikoog op zondag 6 mei

Na de klusdag gisteren kon ik het mooie weer van deze zondag niet voorbij laten gaan zonder een dag op zee te zijn geweest dit weekend.
Ik vond twee kompanen die graag het water op gingen en zo gingen wij voor een dagje Schiermonnikoog. Het begon mooi met een zacht briesje in de rug waarbij elke peddelslag extra er een teveel was wat ons heel rustig via het Rode hoofd naar Schier heeft geleid.

Aldaar toch ons laten verrassen door visueel te varen in plaats van de planning te volgen, hetgeen ons een welkome afkoeling bezorgde door een korte wadlooptocht op de oude Wal terug naar de vaargeul.
Menig schip lag droog op het wad voor de haven en ook in de haven was het gezellig druk.

Via de steigers hebben we de bragel omzeild bij de trailerhelling en even genoten van de gesmeerde lunch. Nadien omgekleed voor een wandeling naar het duin, een verhaal over brand- en rotganzen leeggegeten eieren onderweg, een heerlijk duinpannetje waar ik mijn gedachten de vrije loop kon laten.
Eenmaal gaar gestoomd gingen we op zoek naar cafeïne en een dorstlessend witbiertje.

Dat troffen we op een inmiddels wat winderiger terras in de passantenhaven. Nadien ons weer gekleed op het water en het water opgezocht waar we met de wind in het gelaat de overtocht maakten. Rond hoog water en de kentering was al geweest, strak 150 koersend naar de haven van Lauwersoog. Wind en stroom gaven een mooi golvenpatroon en de dag een wat sportievere lading.

Afbeelding met water, lucht, buiten, boot

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheid

Een dag vakantie dicht bij huis.

Schiermonnikoog op zaterdag 28 april ’18

Eerste waddentocht van 2018

Na 4 oefentochten op het Lauwersmeer, waagden we vandaag de oversteek naar Schiermonnikoog. De eerste wadtocht van dit jaar.

Na het gebruikelijke op-, af- en inladen van de kano’s vertrokken we zo’n twee uur na hoog water met 9 man/vrouw van Lauwersoog in een rechte oversteek naar de passantenhaven van Schiermonnikoog.

Afbeelding met water, lucht, buiten, oceaan

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidWindkracht 3 a 4 schuin achter verliep de tocht voorspoedig. En als de reis niet voorspoedig was verlopen, was de redding nabij geweest want de reddingsbrigade had open dag dus die voeren de hele dag af en aan. Niet zo verbazingwekkend dat we geen zeehondjes hebben gespot maar dat komt een volgende keer wel weer.

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheid

Bij aankomst in Schier haven konden we onze kano’s prima parkeren naast een andere club kano’s die voor ons geland waren.

Afbeelding met gras, lucht, buiten, natuur

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidEr kwam een enorme bui aan en voor deze losbarstte, vonden we een goed heenkomen in het restaurant van de jachthaven. Na een kop koffie en heerlijke appeltaart was het lekker om even de benen te strekken en een rondje te lopen naar het dorp en via de dijk weer terug. Het was van belang om weer op tijd in de boot te zitten vanwege het lage water. Bij een te laat vertrek zou er geen water meer onder de boten zitten en was het lastig peddelen. Aangezien het waterpeil al laag was, was de botenhelling geen optie meer. Maar gelukkig konden we via de drijvende steigers wel het water weer in. Daar gingen we weer. Af en toe schoven de buiken van de kano’s over de bodem van de geul maar verder stroomden we met afgaand tij soepel de geul door.

Afbeelding met water, buiten, lucht, boot

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheidHet is elke keer weer indrukwekkend om tussen de slikwallen door te varen met een minimum aan water. En de geur van het slik hoort daar dan ook echt bij.

Eenmaal op het grote water was er weinig wind dus ook weinig golven maar gelukkig zorgde de reddingsbrigade ervoor dat we toch wat deining hadden.

Afbeelding met buiten, lucht, water, natuur

Beschrijving is gegenereerd met zeer hoge betrouwbaarheid

De tocht werd afgesloten met een lekker visje bij “t Ailand.

Afbeelding met binnen, tafel, plafond, voedsel

Het was heerlijk op het zoute water. Dat smaakt naar meer.

Met dank aan Herman (tochtleider), Marcel, Nienke, Harm, Sonja, Bert, Wim en Siemon.